Vad lägger du på minnet?

Sjuhundranitton.

Jag älskar Christer - din vän i etern. Idag handlar det om "konstiga saker jag kan utantill". Själv tillhör jag den där skaran som aldrig kan lägga något på minnet. Det vill säga något av vikt och värde. Tycker jag för tillfället, fast egentligen är det jätteviktigt. Jag kommer inte ihåg telefonnummer men jag kan komma ihåg registreringskyltar. Vilket är väldigt bra, för jag lägger aldrig bilens märke, färg eller utseende på minnet utan jag får alltid stå och stirra efter skyltens nummer.
Jag kommer aldrig ihåg mitt eget personnummer. Jag har alltid problem med att komma ihåg om jag fyller den elfte eller tolfte januari. Detta resulterar tydligen även i att jag aldrig kommer ihåg någon annans födelsedag. Med ett undantag - Isacs födelsedag för han föddes på farmors födelsedag.

MEN Å ANDRA SIDAN. Så har jag en tjock del i hjärnan med onödig information - som ibland är väldigt nödvändig. Konstiga fakta och roligt onödigt vetande. Något jag saknar i den tjocka delen är geografisk kunskap och lokalkännedom. Som På Spåret. När det är Tur och retur så har jag till 99,7% alltid rätt på årtalet, för jag kopplar det till händelserna (för att jag faktiskt har läst mycket och läser mycket) men resorna... ingen chans. Ja just det. Jag lider av associationsminnet. Det är det jag har. Måste ha någonting att associera saker till. För jag kommer ihåg vilket år skivor släpptes och vilka låtar som var singlar - för att jag nästan alltid har något att koppla det till.

Som min käre vän Sofia. Hon kommer ihåg reklamfilmer. Jag tror att hon kan varenda reklamfilm utantill. Det är roligt tycker jag, för jag kommer aldrig ihåg något som har varit på teven. Ralle kommer ihåg allt. Jag kan fråga "vad gjorde vi sjunde april klockan två på dagen för sju år sedan?". Han vet. Det är obehagligt och JOBBIGT. För jag kommer inte ens ihåg vad jag åt till lunch igår.

Dock så har jag alltid haft en fördel med mitt dåliga minne, för jag har egentligen inget behov av ett bra minne. För det är faktiskt så att saker som jag läser går alltid in. De fastnar där utan att jag ens märker det. Det är alldeles superbra. Som när det var prov och så. Läste jag det och samtidigt skrev ned det så räckte det med att jag läste det en gång. Så himla bra. Men det vore bättre om jag kunde komma ihåg folks födelsedagar och vad jag gjorde igår..

Det är bra att mina arbetskamrater har kommit på att de ska skicka ett mejl till mig med saker jag ska göra, för då vet de att jag ser det direkt på morgonen. Det gillar jag.

Det är roligt att höra vilken konstiga saker folk lägger på minnet. Fast det har inte ringt någon med något riktigt konstigt än.

Idag är det hockey istället för husfruarna.

Puss!

Tiger Lou - Trail of spit

För att jag håller på att lyssna in mig på A partial print.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0