Gamlingar

Åttahundratrettioåtta.

Ibland tänker jag på ett fint samtal jag hade med en gammal gubbe i fredags.

Gubben: En del tanter vill ha mycket och en del vill ha litegrann!
hogie: Ja, och en del vill ha flera gånger!

Efteråt tänkte jag på samtalet och då var det helt plötsligt ännu roligare. Snuskgubbe! Snuskhogie! Han var rolig i alla fall. Hjälpte till att servera kaffe. Vi var på ålderdomshem där gamlingarna fick Gustav Adolfs-bakelse. Uh va gött de tyckte det var. Gubbens barnbarn heter Christian Berglund och spelar hockey. Sånt tycker gamlingar om att prata om. Roligt var också tanten med rullstol som jagade mig och skrek att hon letar efter en mörk tjej. Det är ju inte kul egentligen... Men egentligen så är det kul.

En gamling som har dött är JesseJens. Jag vet inte, men jag tror att han och farmor var ihop en gång i tiden. I vilket fall så var han alltid med på allt. Jul och så. Pratade danska och hade halva fingrar. Alltid kostym och fick alltid en rökt ål i julklapp. Han åt gärna upp fettresterna från köttet som alla andra slängde. Det var nyttigt minsann. Han bodde på Kronoparken och brukade åka till OBS! och handla. Ibland fick jag följa med och då köpte vi danska wienerbröd. Ibland åkte jag, farmor och Erik buss in till stan, då mötte vi JesseJens och sen gick vi till Royal och fikade. Han var med när jag fick mina första inlines som jag och farmor åkte in till stan för att köpa. Han tyckte de var fina (i Danmark är de för fulla för att åka inlines). Imorrn är det begravning för JesseJens. Kanske är han i paradiset och spelar poker med farmor och Erik. Röker ciggisar och dricker kaffe utan grädde för det ska vara svart som i röva på en ko. Där det växer getingbo.

Puss!

Dundertåget - Delad vårdnad (ska du ha spö)

För att jag lyssnar och lyssnar och lyssnar på Dundertåget.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0