Bunta ihop dem och knyt fast dem i en gran

Åttahundranittiofem.

Imorrn åker jag till Stockholm. Det hade jag nästan glömt. Eller förträngt. Det beror på hur man ser på det. Idag var det dokumentären om varggubbarna. De är sjuka i huvudet. Många är värmlänningar. Sjukast är norrmannen med sina teorier om inplanteringen. Vargen är det värsta djuret vi har, säger de. Har de haft en fästing nån gång? Där har vi ett riktigt värsta djuret vi har. Vad ska vi med fästingar till? De gör massor av människor jättesjuka, för resten av livet, varje år. Jaga och utplåna dem istället.

Idag var vi på vårmarknaden. Den var tamejfan inte möe att hänga i granen. Jag tänkte att jag skulle köpa pelargoner. Jag har köpt Mårbacka, de är jättefina, sa Kathy som vi träffade där i Alster. Pffft... de var ju inte alls fina! Tänkte att de vid Greeks var finare. Men nej, det var de inte. Åkte hem helt pelargonlös.

Istället åkte vi till Kronoparken som kanske är Karlstads mest spännande stadsdel. Jag åt falafel, såg gipsys och Christian såg en vessla. Men det var ingen vessla. Det var en helt vanlig nakenhund. Romerna var spännande och jag tänkte genast på Gogol Bordello som varit lite bortglömda i min musikkista senaste tiden. Aldrig mer! Mer Gogol Bordello och Kronoparken åt folket.

En gång jobbade jag i en bingohall på Kronoparken. Då hände det spännande saker varje dag.

Puss!

Gogol Bordello - Pala tute

För att jag älskar romer och deras kjolar.

Kommentarer
Postat av: Linnea

På Island finns inga fästingar. Det du!

2010-05-03 @ 00:29:46
URL: http://linneaornstein.blogspot.com
Postat av: Marita Alberthsson

Du har ju en kusin i "blombranchen" , kontakta honom så kan du välja å vraka till ett bra pris! ;)

2010-05-04 @ 12:59:35
Postat av: hogie

Linnea: Jag börjar se fler och fler fördelar med Island... Har du något som är ÄNNU bättre?



Marita: Jag tänkte faktiskt på det när jag gick förbi ytterligare några fula pelargoner på ica. Bra tips, dock!

2010-05-05 @ 09:25:52
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Che

Fästingarna är århundrades Pest.

2010-05-05 @ 09:50:26
Postat av: hogie

Che: Indeed. Vi kanske ska skapa ett landsomfattande nätverk med utrotningsmål?

2010-05-05 @ 15:10:23
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Che

Nu lyfte du frågan om fästingens (o)existens en nivå högre. Härligt! Jag är gärna med och bidrar till att ett sådant nätverk får bärkraft. Skall vi kanske börja på gräsrotsnivå? (ursäkta dåligt skämt).... För närvarande bedriver jag mitt korståg mot den blodsugande parasiten i liten skala, dvs. det är jag, min hund, en pannlampa och ett gäng bärnsten, men jag skulle med nöje se att hela landet gick med i projket "Demolition Fästing". Som första steg skulle vi kanske kunna skicka ut rosmarinplantor till hela svenska folket? Har hört att fästingar ogillar just den örten. Därefter kan vi plantera vitlöksklyftor i ängsmarker. Må vara att det skulle bli märklig doft på midsommarstången, men jäklar så effektivt ur utrotningssynpunkt. Nåja, i alla fall ur utdrivningsaspekt. Fästingarna kommer förhoppningsvis ogilla vårt illaluktande landskap och flytta. Eller vad tror du?

2010-05-05 @ 21:56:03
Postat av: hogie

Che: Har du någon bakomliggande traumatisk upplevelse kring fästingen? Ditt engagemang för utrotning verkar enormt. Det känns som du tänkt på det här länge.



Det där med rosmarinplantor gillar jag. Det ska jag forska i. För det kan vi faktiskt odla själva dessutom, så känns det ännu bättre.



MEN... Det där med ängsmarker. Jag vill lyfta att du lika gärna kan få en fästing i gräsmattan bakom huset som när du rullar på ängen. Jag har fått två fästingar av att bara sitta på en gräsmatta, alldeles oskyldig. Det kan alltså drabba vem som helst!



Ska fundera på det här. Speciellt det där med rosmarin och vitlök. Jag minns att Tård samlade på fästingar en sommar. La dem i en burk med vatten. Befogat djurplågeri helt enkelt. För de dog ju liksom inte på flera veckor. Ja... just det. Dör de av rosmarinen eller gillar de det bara inte? För det funkar inte att bara flytta på dem. Vi måste döda dem.

2010-05-06 @ 10:52:54
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Che

Nej, inget trauma som grund för min avsky. Endast en regelrätt tro på att de små parasiterna inte tjänar något annat syfte än att sprida sjukdommar. Och det klarar jag mig gärna utan.



Jo, visst finns de fästingar på våra tomter. Många forslas ju fram genom landskapet mha rådjuren och gnagare.



Om vi därför börjar med att utrota vargjägarna tror jag att vi är på rätt spår till att utsläcka fästingarnas liv på jorden. Färre jägare = mer varg = färre rådjur i trädgårdarna (eftersom vargen gärna smaskar rådjur framför får) = färre fästingar i gräsmattan = inte lika stor risk att bli biten = lägre risk att smittas av fästingburna sjukdommar.



Visserligen känns det inte lika etiskt att döda jägare. Men varför inte sätta spårlina på jägarna, alternativt spårutrustning. Så kan vi följa deras hets mot vargen och stoppa skjutandet av det vackra djuret i tid?



Rosmarin, timjam, citron och vinäger, samt vitlök, fungerar avskräckande på fästingar. De ogillar doften tror jag. Undrar hur de italienska fästingarna står ut?

2010-05-06 @ 16:46:23
Postat av: hogie

Skicka alla rådjur till jägarnas trädgårdar.

2010-05-07 @ 14:03:01
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Che

Haha!

2010-05-08 @ 10:35:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0