Vi måste nog göra något annat

Ettusenfyra.

Imorgon är det internationella kvinnodagen. En helt egen dag för oss som inte har snopp. En dag som vi fått för att vi ska känna oss speciella. Inte utanför. Att vi har samma rättigheter som alla andra. Ungefär som våfflan som också har en helt egen dag.

Imorgon är jag inbjuden till ett frukostmöte. Ett möte dit bara kvinnor är bjudna. Kvinnofrukost. "Kvinnliga politiker och andra vänner" är inbjudna för att fira internationella kvinnodagen och för att bekanta oss samt som alltid - bilda nätverk.

Jag tycker det är så märkligt. Varje år får jag tacka nej till sånt. Det är inte bara den åttonde mars utan det kan hända lite när som. "TJEJER - nu bildar vi nätverk". Vad ska vi göra med nätverket? Bilda trupp mot alla elaka män som tar alla jobb och toppositioner? Ja. Det är nog smart. De är ju så stora och starka.

Jag hör aldrig några argument för varför jag ska vara feminist eller varför saker och ting är så orättvisa. Ja, jag vet att män oftast har bättre lön och kanske får bättre jobb och positioner inom styrelser och annat som är så jätteviktigt inom samhället. Men jag känner att... Jag bryr mig liksom inte. Jag sällar mig till hjältarna som gör och inte tycker. Skaffa jobb, bli politiker och kämpa dig uppåt istället för att bilda nätverk en gång om året.

Jag förstår inte varför jag ska träffa en grupp med andra kvinnor och bilda nätverk. Varför får inte männen vara med? Är det inte bättre om vi samtalar och gör saker tillsammans? Ni får gärna ge mig bra exempel på att dela upp saker och ting.

I Karlstad är Festival för systerskap något jättestort. Och jag tycker att festivalen är bra. För det visar på goda kvinnliga exempel. Kvinnor som tagit sig långt i karriären och som har något bra och viktigt att säga. De kan vara förebilder för unga (eller gamla) tjejer som på nåt sätt fått för sig att de är sämre än killar och män. Tjejer som på något sätt fått för sig att det är nog ingen idé för jag är inte lika mycket värd.

Men att dela upp. Jag förstår det inte. Har en före detta arbetskollega som är politiker i Jönköping. Där vill de göra en speciell fritidsgård bara för tjejer. Killar ska vara förbjudna på den fritidsgården. Smart drag. Vet ni inte vilken en av de största anledningarna till att man går till fritidsgården så kanske ni inte ska vara politiker...

JA. Jag tycker att vi ska leva i ett jämställt samhälle men jag orkar inte med allt ordbajseri och att det är så förbannat mycket snack och lite verkstad. Imorgon ska jag äta en semla och Christian ska få maten serverad eftersom han har städat hela lägenheten idag.

Puss!

Philemon Arthur and the dung - Henning i sin presenning


För att jag tycker mer synd om Henning än oss svenska flickor.


Kommentarer
Postat av: Che

Den dag männen bildar nätverk för att få sin roll som pappa mer accepterad i samhället, då tycker jag vi har kommit en bit på väg. Eller inte.

2011-03-08 @ 08:00:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0