Åttio år och tvåhundraåttio kilo tung

Sexhundrasjuttiosex.

Fick först lite ångest när jag försökte tänka tillbaka på förra året. Sen kom jag ihåg saker och då var det inte lika jobbigt längre. Men det tog några dagar att komma ihåg bra saker. Undrar hur det ska gå när jag blir gammal. Kommer bli fet för jag har glömt bort att jag ätit. Åttio år och tvåhundraåttio kilo tung.

Häromdagen fick jag panik för jag fick för mig att tjugohundraåtta var året då jag inte läste en enda bok. Så det fick rusas in till stan och köpas böcker. Nu läser jag tre på en gång. Innan jag dör av Jenny Downham är prioritet nummer ett. När jag märkte att jag grät var fyrtionde sida så var jag tvungen att varva med Mats-Eric NIlssons Den hemlige kocken. Den kan i och för sig också få en att gråta, men inte lika ont-i-hjärtat-gråt som Innan jag dör. På toan ligger Pluras bok. Resa genom ensamheten: Svart blogg och Det ljuva livet. Jag ville verkligen hålla på den. Läsa den sist av alla. Kanske när jag är femtiosex. Men nu ligger den där. Tur att jag aldrig är på toan längre än tio minuter, annars skulle den ta slut på en gång. Jag vill ha kvar den för alltid. Det är lite otäckt med Plura efter att jag blev inbjuden till baksidan. När vi satt där bak och pratade om Darin och att man gör lim av hästar så kändes Eldkvarn och Kärlekens tunga och Pojkar pojkar pojkar och Det ljuva livet lite för långt borta. Lite för mycket fylla och ångest över att behöva spela på nattklubbar. Så egentligen måste jag nog läsa boken så fort som möjligt. För att göra Plura till Plura igen och Plura till Eldkvarn och inte Plura och Carla fulla på Carlsberg bakom dörrarna på Koriander.

Men först ska jag läsa Innan jag dör. Christian har aldrig läst en Gardell-bok. Vilken ska jag läsa först, frågade han. Du ska läsa En komikers uppväxt, Ett UFO gör entré och Jenny. I den ordningen, svarade jag. Och du får inte läsa en utan du måste läsa alla tre. Jag har läst en komikers uppväxt tvåtusensjuhundratjugoåtta gånger. I boken står det "Känn ingen sorg för mig Göteborg - Håkan Hellström" och "Rob Thomas - Smooth". Det är för att jag fick boken nittonhundranittonio. Det där med Rob Thomas är ju lite konstigt. Men kanske för att han var med i Matchbox Twenty. Jag har ingen aning. Håkan Hellström är mer uppenbart.

Idag ringde jag till Djurskyddet och sa att den gamla katten antagligen hatar den nya. Hon sa att vi skulle vänta i några veckor till och att en vecka inte är nånting. Inte nånting my ass. Jag har haft huvudvärk i en vecka och igår kastade jag hamburgerbröd i golvet. Kanske det är sånt man gör när man har högt blodtryck. Det kände konstigt och lite som att jag var femton igen. Då kastade jag saker och var arg. Helt förståeligt nu när jag tänker tillbaka. Inte så jävla konstigt att jag var arg. Nåväl. Jag ger kattkräken veckan ut. Tur att jag börjar jobba på onsdag så jag slipper vara hemma. 

Det finns en hel hals brieost om nån vill komma hit och äta upp den med Digestive och massa andra kex som finns i skåpet. Den går ut den tolfte så ni har några dagar på er. Jag skulle iofs kunna äta upp hela själv, men det vore nog inte så bra.

Kanonkul. Fyra av fem toasters.

Puss!

Rob Thomas - Smooth

För att Santana är med.

Kommentarer
Postat av: Söstra

Ja kommer gärna å äter digestiva med brie på!

2009-01-07 @ 16:42:42
Postat av: hogie

Javisst, du är välkommen! Kanske i samband med bingolotto på söndag? Himla fint ska det vara med bingolotto och brie. Fint ska det va!

2009-01-08 @ 15:03:42
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Söstra

Är det ok om jag skippar bingolotto? Tycker inte att det är så underhållande...

2009-01-08 @ 15:31:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0