Kränk mig! Snälla då. Gör det. Bara gör det.

Sexhundrafjorton.

Idag var jag på arbetsförmedlingen. "Jag ska göra något bra", tänkte jag. Så jag gick till arbetsförmedlingen. Det var ett kränkande möte.
Tant 1: Hej! Du behöver hjälp förstår jag?
hogie: Ptjaa... jag har gått ur skolan.
Tant 1: Jaaa, gymnasiet!
hogie: Ehm. Nej. Nu har jag läst på folkhögskola.
Tant 1: Har du varit här förut?
hogie: Ja, men det var några år sen.

Här försöker Tant 1 fixa till det där med åldern.
Tant 1: Jaaa, det var flera, flera år sen... ?

Nej det var det inte. Måste jag vara antingen sexton eller fyrtiofem eller vaddå?

Jag sätter mig ned med en nummerlapp som tant 1 gav mig. Jag ska sitta ned och vänta säger hon. Efter en stund händer följande.
Tant 2: Väntar du på din tur?
hogie: Ja.
Tant 2, som skriker till en Tant 3: Liselott! Dä setter e letta tös här som vänter på hjälp!

En liten tös? Först är jag nitton-tjugo... sen är jag en liten tös? Hur gammal är en liten tös? Femton? Jag kan ta att busschauförerna alltid slår in skolungdom. Men lite proffessionalitet på arbetsförmedlingen tror jag inte hade skadat. Nu tar jag inte åt mig speciellt mycket, men det kan finnas de som verkligen gör det. Det kan vara rätt nedvärderande att vara överdrivet snuttegullig mot människor ibland.

Idag är jag skitnervös. Först var jag inte det. Men nu är jag det. Jag fick en grismaskot av den snälla damen på banken. Hon sa i alla fall "Hur gammal är du, om jag får fråga det?". Men glimten i ögat. Hon verkade inte ett dugg förvånad när jag sa tjugotre.

Gibson är fortfarande ett rövhöl. Som tror att jag är en klätterställning.

Puss!

La Puma - Chill Chill

För att det vore en idé.



Kommentarer
Postat av: Fat.

arbetsförmedlingen? har du blivit kristen?

2008-06-12 @ 18:47:19
URL: http://bastard.blogs.se
Postat av: Pernilla

men uuh. konserver är ju jätteläskigt. tänk sån där äcklig skinka som ligger i nån slags gelé som mor & far tvingade i en under barndomens campingsemestrar. fast festivaler i konservform vore inte så dumt, då skulle jag kunna slå upp en här hemma på gräsmattan. arbetsförmedlingen finns nog mest till för att göra ner en tror jag, det är bara såna som var mobbare i skolan som jobbar där.

2008-06-12 @ 23:44:17
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0