Fleischgeruch liegt in der Luft

Sexhundrafyrtioåtta.

Christian säger att jag inte får lyssna på Rammstein. Han tror att om jag gör det så kommer jag bli en galning som är orsaken till skolmassaker. Att jag kommer lägga upp filmer med mig själv på YouTube där jag viftar med pickadåller. Så jag passar på nu när han inte är hemma. Tur att han jobbar på dagen och att jag pluggar/jobbar på kvällen. Det finns så mycket man kan passa på att göra. Som att lyssna på Rammstein. Jag har även städat toaletterna och gjort skitgod mat. Först gjorde jag maten. Sen städade jag toaletterna.  Det är så jävla äckligt att städa toaletter. Det är en av de saker jag minst av allt vill göra.

Tyska är väl ändå ett för roligt språk? Vaaaaa? Fleischgeruch liegt in der Luft?

Nu har det börjat bli riktigt kul på skolan. Han står där framme och pratar om Hobbes, Locke, Pufendorf, Kant och alla andra gamla gubbar som satt hemma för sig sälva och kom på bra saker. Som grundstenarna för liberalismen. Rationalism. Metafysik. Naturrätt. Och jag har värsta försprånget för jag har redan läst filosofi på högskolan. Gött mos tänker jag när jag sitter där och slutar lyssna. Läraren ställer alltid massa svåra frågor som ingen kan svara på. Men igår frågade han... efter att han sagt "vi svenskar ser ju inte negrer som svenskar. Utan vi tänker ju "titta, han är neger, han är inte svensk!". Negrer - eller svarta då". Som jag tyckte var roligt. Nåväl. Sen sa han så här "Ser du dig som demos eller etnos? Ser du dig som folk eller medborgare?". Och sa massa bra saker om att svenskar är "folk" och inte "medborgare" och därför har vi till exempel folköl, folkets hus, folkomröstning. Skitbra. Då har jag idag tänkt så här... att jag är ju hellre "folk" än "medborgare". Och efter det så har jag ungefär en halvtimmes resonemang kring det här, men det orkar jag inte ta nu.

 Puss!

Rammstein - Rammstein

För att göra lidandet så stort som möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0