The great Ape project

Sexhundratrettiotre.

Mänskliga rättigheter finns enbart för att vi nånstans har gjort wrong. För som alla andra lärare jag någonsin har haft på högskola/universitet måste även denna (nästan) alltid avsluta alla meningar med ett ord på engelska. "Det finns liksom ingen enkel solution". Det var det bästa han sa igår. Nästan. Jag kunde inte sluta tänka på att det var ett sketabra bandnamn, "Ingen Enkel Solution". Dessutom är han emot aga.

Det går en dam i klassen. Oj, vad vi skulle kunna bli ovänner. Hon ska skriva D-uppsats i miljövetenskap och ändå sitter hon och säger att "Fair Trade är bara en flashig skylt som försäljarna använder sig av för att det är modernt!". Vilken jävla bitch. Tänkte jag och försökte hålla igen.

hogie: Jag är faktskt rättviseambassadör och det där finns det inte så värst mycket sanning i.
Damen: Det finns ingen garanti i fair trade!
hogie: Vad för garanti?
Damen: Ja, att det skulle vara ekologiskt odlat.

Hur har man lyckats ta sig upp till D-nivå utan att veta att fair trade inte handlar om ekologi? Schmesus. Sen fick jag även lära mig av några andra klasskamrater att "vanliga människor" inte alls har koll på hur bananer faktiskt odlas. Det är vansinne. Jag utsåg mig själv till bananambassadör där och då. Det lustiga var att en av tjejernas pojkvänner hade varit på en bananodling och sett precis hur det går till. Ändå sitter hon där och äter en konventionell Dole-banan. What? Människan är nog det konstigaste som finns.

På sanning. Vet ni att det finn något som heter "The great Ape project"? Det handlar om att gorillor, orangutanger och chimpanser ska ha vissa rättigheter. Som en typ av mänskliga rättigheter, fast för apor. Mest för att de är nära besläktade med människan. Jag mår dåligt när jag får veta sånt här. Vem bestämmer att en apa ska ha mer rättigheter än en elefant? Och varför ska den ha mer rättigheter bara för att "den är nära besläktad med människan"?. Grisen är också nära besläktad med människan men den kan vi tydligen göra lite som vi vill med.

OCH. På tal om mänskliga rättigheter. I klassen går en kille som har läst hur mycket kurser som helst. "Jag har nog sett dig på varje kurs. Om alla vore som du skulle världen vara mycket finare" sa läraren om honom. Men på dagen får han baka pizza. Sjukt orättvist. Han är riktigt bildad. Jag vet puckon som aldrig tagit en kurs över gymnasinivå som har sjukt bra jobb. Som inte förtjänar det. Han får baka pizza på dagarna och läsa om politik på kvällarna istället. För det här är Sverige. Världens bästa lagomland där mjölken nästan är slut.

Vad händer när köttet tar slut och luften blir ren och bananskalen inte klassas som miljögifter och folk måste äta hemodlade grönsaker istället. Jösses. Det kommer sitta flashiga skyltar om fair trade i varenda hörn. Stackars fyrtio- och femtiotalister.

Gött. Då var det sagt.

Puss!

Karensdag - Höststöpp

För att det är roligt att Christians band måste slåss mot Karensdag på Värmlandstoppen. Det är fint också.

Kommentarer
Postat av: FAT.

AGA! Anti Golfar Anus, ett moppegäng som brände/plogade och demolerade golfbanor i skåneland i mitten av 90-talet.

2008-09-10 @ 09:15:49
URL: http://bastard.blogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0