Rösta rösta rösta (undrar om Mitt i naturen-Martin röstar....?)

Sjuhundratrettiofyra.

Ibland tycker jag det är crazy att vara svensk. Hela tiden pratas det om hur det är fel att vi har blått styre. När det sedan blir rött så är det fel. Alla har en åsikt om Fredrik Reinfeldt, Mona Salin, Lars Ohly, Jan Björklund - hela tiden, varje dag... Men när det kommer till valet till Europaparlamentet då är två av tre svenskar ointresserade. What? Sitter vi ändå i skiten så är det väl bra om vi åtminstone är med och bestämmer om vilka vi vill ha som representater i parlamentet? Jag förstår inte hur det kan bli så här. Hur kan folk inte vara intresserade av att få vara med och bestämma om vem som pratar för oss inför hela europa (och vi är runt 500 miljoner människor, nåt sånt?)? Det handlar om sjukt mycket makt och beslut som ska tas. Hur svårt kan det vara att gå till en lokal och kryssa i en lapp? Orkar man inte så behöver man inte ens anstränga sig så mycket. Poströsrning, förtidsröstning... Det är ju dessutom en av de fina sakerna med att bo i Sverige. Att vi faktiskt har rösträtt. Hör och häpna - här får till och med vi som är kvinnor vara med och rösta.

Jag har inte riktigt bestämt mig än. Carl Schlyter kan ju det där nu. Tror att man måste sitta ett tag för att kunna driva genom saker. Men det vore kul med Isabella Lövin. Fast känns hon inte lite för ny? Och lite för... fisk? Fisk fisk fisk fisk. Hon är ju tjej. Mer tjejer är fint. Men Carl Schlyter pratar bra och inte bara om fisk och hav. När jag pratade eu-valet med Grön ungdom så sa jag "NEJ. Jag ska inte kryssa Carl". Men det känns ju som att det blir så ändå. Grön ungdom älskar Carl Schlyter. Jag tror ändå på rotation.

Om man inte vet vem man ska kryssa så kan man åtminstone börja med att bestämma sig för ett parti? Det tycker jag är fint. Ännu finare är det om det är ett grönt parti. Helst inte så blått. Allt är redan så blått. Och kristet. Det är fint om det inte är så kristet.

Puss!

Ebba grön - Alla visa män

För att jag tycker att det är tråkigt med brustna ideal. Idealet är att alla som kan faktiskt röstar. Fyrtio procent är inte alla.


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Är det okej om man liksom inte orkar sätta sig in i det utan bara kryssar Schlyter för att han var jävligt övertygande när han var på vår kongress 2007...?

2009-05-20 @ 13:07:10
Postat av: Tård

Att Sverige var sist med kvinnlig rösträtt i Norden är att skämmas för tycker jag, men det ska ses idet perspektivet att Sverige var riktigt blått ända till 1917 då de gick i koalition med liberalerna!!

och 1918 Kampen för allmän rösträtt kröntes med framgång. Riksdagen antog en författningsreform som bekräftades 1920.



Kvinnlig rösträtt i Norden:

Finland 1906, Norge 1913, Danmark 1915 och Sverige 1919!



Visste du att Sveriges kommunistparti var en avknoppning från Socialdemokraternas ungdomsförbund 1917, barnen är alltid mer radikala än sina föräldrar.

2009-05-21 @ 11:12:55
Postat av: Linnea

MEN HALLÅ Hogie, ZAIDA!!! Carl och Isabella är skittråkiga. Carl är duktig, visst. Men ZAIDA! Hogie, kom igen! Det enda Isabella bryr sig om är havet. Carl har redan sin plats säkrad. Rösta på Zaida, hon är grym, hon är ung, hon är skitduktig på jämställdhet och integritet mm, och hon behöver rösten mer än Carl!

2009-05-21 @ 12:00:52
URL: http://linneaornstein.blogspot.com
Postat av: Linnea

Plus att Grön Ungdom faktiskt valt att stödja Zaidas kandidatur! Inte Carls.

2009-05-21 @ 12:01:45
URL: http://linneaornstein.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0