En helt vanlig moralpredikan

Sjuhundranittionio.

Äntligen fick jag se en bra film. Efter att de tio senaste hyrda filmerna antingen har varit värdelösa, besvikelser eller bara varit helt okej så fick jag till slut se en film som var förbannat bra. Som jag hade längtat!

Det var som att en förbannelse slog emot oss när vi hyrde I skuggan av värmen. Som jag hade sett fram emot så mycket. Så fin trailer där vi satt på bion. Så jävla värdelös film. Med den ville ni säga vad...? I alla fall.. Vi hyrde film på film men ingen har varit BRA. Sist hyrde vi The boat that rocked och den var väl okej. Förhoppningsvis var det den som upphävde förbannelsen. Det var ju inte världens bästa story, men det var bra musik och det räcker för mig (tjat som jag inte tjatat om på länge; se: Across The Universe. Tror den finns att hyra nu till och med. Annars går ni och kräver in den). Men i alla fall... Så satt jag här och försökte mig på Brokeback Mountain (hallå pissfilm). Sneglade lite mot hyllan där det ligger alldeles för många fortfarande inplastade filmer.

Så jag tog modet till mig. Fast Food Nation. Men sen grät jag också. Med hulkande ångestattack. Men det gör inget. För jag vet att jag är en bättre människa än vad du är. Jag stödjer inte den industrin. Jag äter inte kött. Jag ser den även som ett tecken. Ni måste sluta, era köttätande freaks. När det är val tjugohundratio så ska jag vara engagerad igen. Det tråkiga är ju att grön ungdom i Karlstad håller på att dö och jag tänker att nån gång igen så ska jag skriva saker i tidningar och då är det inte så smart att... Ja. I alla fall. Se filmen och sluta köpa dåligt kött. Måste ni äta kött så finns det antagligen bättre alternativ än det skitköttet (jag tar för givet) att ni köper idag. Ni är faktiskt inte så många där ute som prioriterar bra, svenskt, och ibland även ekologiskt kött.

Tänk om ni kunde göra såhär; äta kött endast en gång i veckan och just den dagen så är det också ekologiskt. Jobbigt? Ja men då kanske ni inte ska skaffa barn heller, era puckon. Om ni vill att deras barn ska få barn och rätt till ett drägligt liv. Men det kanske ni inte vill, förstås. Orkar ni ens skölja ur och sortera mjölkförpackningarna?

Mmm. Jag är så härligt dömande. Men det är sant. Och jag mår inte dåligt. För jag lever i alla fall ett liv där maten och dess rester inte kan ge mig dåligt samvete.

Dessutom är det de facto att köttindustrin står för större utsläpp än vad transportindustrin gör. Men det skulle ju vara så hemskt att byta ut de stackars skolbarnens mat mot vegetariskt en gång i veckan... Ett kilo fläskkött ger mer utsläpp i form av växthusgaser än tre timmars bilkörning. Jag tycker också det är tråkigt att det är fler i min generation som är mer trångsynta när det gäller vegetarianism än gamlingarna i till exempel farmor och mormors generation. Varför är det så? Jo. Förr i tiden var det krig och kris och man fick ta vad man hade. Och det var ju knappast så att var man hade ett tjugotal grisar och femton kor bakom husknuten. Men däremot hade de flesta lite jord och därmed odlades det saker. Det odlades inte kossor. Medan min generation har de härliga femtiotalisterna till föräldrar. Generationen som föddes mitt emellan allting. De flesta är sossar, men de flesta gör inget (eller gjorde inget) och har därmed inte heller lämnat avtryck hos sina avkommor. Drick mellanmjölk, ät falukorv, knäckebröd, köttbullar och ät en stek till helgen. Ibland hos femtiotalisterna med deras avkommor kan de bjudas på lite isbergssallad, tomat och gurka. Tallriksmodellen är komplett.

Nog med min moralpredikan. Fortsätt med er köttkonsumtion så fortsätter jag med mitt icke-barnafödande. Så länge större delen av vår kloka svenska befolkning fortsätter som den gör så tänker inte jag sätta några stackars barn till världen i alla fall.

Puss!

Timbuktu - Ett Brev

För att han nästan alltid gör rätt.

Kommentarer
Postat av: Mikael

Väl rutet!!

2009-09-05 @ 11:45:59
Postat av: Tård

Hördudu, jag tar faktisk en del av mitt ansvar för jordens utveckling, köper ekologiska alternativ så ofta det är möjligt och gärna närproducerat. Jag gillar att äta blodig biff men gärna också fisk eller något vegetariskt alternativ. Jag åker tåg på mina tjänsteresor när mina kollegor flyger m.m. m.m.

2009-09-05 @ 16:53:35
Postat av: hogie

Tård: Har du dåligt samvete för något eftersom du måste försvara dig eller?

2009-09-07 @ 10:15:09
URL: http://hogieskill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0