En död spanjor är en god apelsin

Åttahundrafemtiosju.

Jag har som regel att inte köpa grönsaker och frukt från Spanien. Så fort man köper en grönsak eller en frukt från Spanien så bidrar man till att människor dör. Men hogie, varför måste det dö massa människor bara för att jag vill ha en tomat? Jo för det är torrt i Spanien och då måste de använda sig att ett bevattningssystem som går ut över befolkningen. Dessutom måste de fraktas superlångt. Ni förstår väl att det är längre från Spanien till Sverige än till exempel Skåne till Värmland? Vilket är viktigast? Att vi får tomater (som går att odla i Sverige) eller att folk i Spanien inte dör av törst? Har du IQ (eller EQ kanske?) som motsvarar mer än en apas så vet du svaret.

Men ibland så går det bara inte. Ibland går jag in i affären och då ligger de där... Apelsinerna. Frukten från himlen. Från Guds himmel om du så vill. De är stora, orange (bara det, det är ju en av mina favvofärger!) och smakar mumsfilibajs. Så nu har jag bidragit till några spanjorers död. Detta gör jag några gånger i veckan. Jag själv skulle kanske dö utan mina apelsiner. Det som är bra är att det går att kompensera det dåliga samvetet. Tomater till exempel, det finns det ekologiska (som inte alltid kommer från Spanien). Att äta säsongsbaserat funkar också - om man inte är vegetarian så förutsätter jag nästan att alla människor försöker göra det. Men apelsinerna. I love, orangeseseseeses.

Idag är jag tillbaka på jobbet. Katrin har haft svininfluensa, Hasse har avlivat en katt, Kenneth tjatar fortfarande om att jag öppnade toadörren när han stod med snoppen i vädret och kissade, den andra Kenneth har dumpat en årsbokslut på mitt bord utan ett endaste ord eller lapp, det luktar prutt i trappuppgången och salladen från Hagahallen smakade mjöl. Det är som vanligt, fast annorlunda.

Puss!

Dolly Patron - 9 to 5

För att jag inte kommer jobba så idag. Mjukstart is the shit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0