Nu lägger jag mig i

Ettusenetthundrasjutton. 
 
Jag kastar mig inte gärna in i genusdiskussioner. Så som diskussionen om hen. Jag bryr mig inte. Till exempel, att naturen blir förstörd för att folk vägrar dra ner på sin köttkonsumtion. Det är problem som jag tycker är något viktigare. MEN. När det kommer till genusdiskussioner i skolan då känner jag att. Nu är det nog. Mest för att den här cirkulerar på nätet idag. 
 
 
Nu tänker jag liksom hänga ut lite folk. Fast ändå inte. Fast ändå. I alla fall så jobbade jag förut ganska mycket på DAGIS (mhm, hoppas någon känner sig kränkt nu). Där var det, utåt sett, väldigt könsneutralt och inget rosa och allt var fluffegulljättebra. Men så hände det något så fort föräldrarna vände som om och gick ut. 
 
"HERREGUD! Stackars barn!" lät det till exempel en gång när en tvååring kom i klänning för.. ja, han ville ha klänning den dagen. När föräldrarna stod i hallen och av någon sjuk anledning försökte förklara klänningen så sa fröknarna "jaaa.. men det är klart han ska ha klääänning" och så vidare och så vidare. 
 
Eller den gången vi höll på med något sagoprojekt eller nåt och det skulle göras prins- och prinsesskronor. Någon fröken hade då (omedvetet hoppas jag) bestämt att pojkarna ska göra prinskronor och flickorna prinsesskronor. Men så var det ju den där pojken. Som ville göra en prinsesskrona!
 
Fröken: Men pojkar är ju prinsar!
Barnet: Men prinsesskronorna är finare, jag vill göra en prinsesskrona. 
 
Till slut fick han göra en prinsesskrona, och vid fikabordet...
 
Fröken: Han kommer bli homosexuell den där pojken. Jag har märkt flera saker. 
Jag: Men det spelar väl ingen roll om han vill göra prins- eller prinsesskrona? Prinsesskronorna ÄR ju faktiskt finare. 
Fröken: Men det måste ha blivit fel någonstans! Men det är ju sånt här vi ska jobba med nu... "GENUS".... (följt av en djup suck)
 
Här utelämnar jag ett ganska jobbigt citat som den här fröken slängde ur sig. Med risk för att annars totalhänga ut personen. Vilket iofs vore gött eftersom det inte är OKEJ. 
 
Blä. Ser inte heller att det kommer bli så stor skillnad framöver. Det dröjer nog många år. Tycker det är sorgligt att barn inte får ha vilka kläder de vill eller leka vad de vill. Speciellt om de inte får vara sig själva i skolan. Med tillägget att det inte är så här överallt. Men att det är så på några få ställen. Det är några ställen för många.  
 
Nu ska jag gå och bowla. 
 
Puss!
 
Johnossi - Gone forever
 
För att de alltid är så förbannat bra. 

Kommentarer
Postat av: Apan

Ja det där känner jag oxå igen, kommer alltid finnas folk som inte är villiga att ta till sig något nytt tankesätt. Herregewd, låt ongera leka med vad dom vill. Ingen unge lär lixom bli gay av att leka med rosa/blåa saker. Skitkonstigt hur en del resonerar.

Svar: Tänker ju lite så här också. Att det blir en ond spiral. För de vuxna som resonerar så och har egna barn... mja-a, vad händer där då? En ny generation puckon. Därför kommer vi aldrig komma ifrån det.
hogie

2013-02-12 @ 14:42:44
URL: http://sugarmonkey.blogg.se
Postat av: Pernilla

nu kommer jag att tänka på på högstadiet när alla tjejerna skulle ha hemkunskap eller syslöjd medan killarna hade "eget arbete" och jag också ville ha eget arbete. ooh, vad besvärlig jag var. men jag fick som jag ville till sist, men jag var väldigt besvärlig tyckte de. speciellt för att vara tjej. jag var ofta väldigt besvärlig "för att vara tjej". hoppas det inte var någon tjej där på fritids som var besvärlig och ville bowla. tjejer ska ju inte vara besvärliga.

Svar: Sjukt! Så hade som tur var inte vi. Varför skulle inte killar ha nytta av hemkunskap?! Galet.
hogie

2013-02-14 @ 09:50:04
URL: http://chibichibimoon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0